skönt med filmkväll

Gårkvällen var jätte mysig, skönt med filmkväll tycker jag :)
Idag ska jag se vad jag hittar på, "hur man blir av med en kille på 10 dagar" går i alla fall på tv 4 vid fyra tiden. Har sett den säkert fyra - fem gånger men det är en bra film så ska nog se den igen. Det är ju trotts allt långfredagen och det betyder att man ska chilla.

Eftersom att ni antagligen bryr er så har jag tagit reda på vad långfredagen egentligen står för. Varsågoda! 

Långfredagen firas i kristen tradition till minne av Jesu korsfästelse och död på Golgata utanför Jerusalem. Firandet av långfredagen började i Jerusalem under 300-talet på initiativ av biskop Kyrillos av Jerusalem. I Norden blev långfredagen helgdag på 1600-talet.

På långfredagen firas ofta korsvägsandakt till minne av Jesu lidande. Gudstjänsten är ofta förlagd till klockan tre på eftermiddagen då det var vid den tidpunkten Jesus dog (den nionde timmen). På kvällen kan gravandakt firas.

Långfredagen infaller fredagen närmast före påskdagen. Påskdagen infaller söndagen efter den fullmåne som infaller på eller närmast efter den 21 mars.[1]


Haha kom och tänka på den där texten i svennebanan låten "Ordning o reda, lådvin på fredag, kunskap från wikipedia", så jävla true det om wikipedia alltså..

Aja friends, ha en bra dag!


Kommentarer

Här kan du lämmna en kommentar:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-post? (Bara jag som ser den.)

Om du har blogg så kan du skriva adressen här:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0